Maand van de Geschiedenis

1989-heden

Schlagerheld over de grens

Ik begon met helemaal niets; ik vertrok voor de eerste optredens in een Lada naar Duitsland. De mensen zeiden: “Dat is toch niet normaal, die jongen heeft een hit en rijdt in een Flintstones-auto.”

Schlagerheld over de grens
Johnny Bach met een paar van zijn fans. - Foto: Johnny Bach

Een aantal jaar zong ik elke week in de Shorts of London in Amsterdam, samen met artiesten als Manke Nelis en Rita Corita. Een hoogtepunt voor iemand die uit het noorden komt, want de meeste artiesten uit het noorden krijgen nooit een kans. In 1987 deed ik mee aan een Duits-Nederlandse talentenjacht in Winschoten. De finale was in Remscheid. Ik weet het nog goed, ik was die dag jarig. En ik won! Ik versloeg zelfs Wia Buze. Toen is het balletje echt gaan rollen. Ik werd daar ontdekt door een bekende Duitse producer, die mij gouden bergen beloofde. Enkele jaren later hebben we in de studio de single Buenos Noches opgenomen. Binnen een week gingen er 35.000 exemplaren over de toonbank.

Gänsehaut

De eerste single werd uitgebracht door platenmaatschappij EMI in Keulen. Promoten konden ze wel. Ik stond op billboards en was te gast in allerlei televisieshows. In Duitsland. Maar mijn echte doorbraak kwam met het nummer Gänsehaut, in 1990. Inmiddels was ik overgestapt naar platenmaatschappij Polydor. De single Gänsehaut werd een nummer 1-hit in Duitsland. Ook met de daaropvolgende singles had ik veel succes. Ik heb verschrikkelijk veel opgetreden in Duitsland, jarenlang. Ik stond in voorprogramma’s van Gigi Anderson en Mixed Emotions. Ik begon met helemaal niets; ik vertrok voor de eerste optredens in een Lada naar Duitsland. De mensen zeiden: “Dat is toch niet normaal, die jongen heeft een hit en rijdt in een Flintstones-auto.”

Geld

Met het succes kwam ook het geld. Ik heb het van krantenjongen tot miljonair geschopt, zoals ze dat zeggen. Daar moest ik natuurlijk wel even aan wennen, want dat had ik nooit. Helaas zijn mijn zakenpartners er met een deel van mijn vermogen vandoor gegaan. Toen kon ik helemaal opnieuw beginnen. Gelukkig had ik mijn goodwill nog, mijn stem en alle contacten. Daardoor heb ik alles weer op kunnen bouwen. Naast het succes op de bühne heb ik ook mijn sporen verdiend met het schrijven van teksten en muziek voor diverse Duitse artiesten. Ook schreef ik het nummer ‘Zo donker zonder jou’ van Brace en Frank van Etten. Ik heb op alle grote bühnes gestaan, in alle grote televisieshows, ik sta op verschillende compilatie-cd’s en heb meer dan een miljoen cd’s verkocht.

Damesromannetje

En toch kennen ze me in Nederland niet. Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik weet wat ik kan en waar ik vandaan kom. Mijn top is nog lang niet bereikt, ondanks dat ik in Duitsland aan de top meedraaide. Ik heb gages gekregen waar Jan Smit lange tijd alleen maar van kon dromen. Al mijn optredens waren uitverkocht. En mensen stonden in rijen te wachten op een handtekening van mij. Dat is echt bijzonder. Ik was zo bekend in Duitsland, dat er zelfs in een damesromannetje over mij geschreven werd. En ik heb in alle Duitse varianten van de Privé en de Story gestaan. Ik reed eens een nieuwe Mercedes total loss, met 185 km per uur, door aquaplaning. Zelfs dat stond ik de kranten.

Niet vergeten

Het Duitse publiek is anders dan het Nederlandse publiek. In Duitsland is een artiest een artiest. Of je nu wel of niet een hit hebt. Als ik in Duitsland word aangekondigd en de muziek begint, dan zingen ze allemaal meteen mee. In Nederland is dat niet zo. In Nederland word je alleen geboekt als je succes hebt, want daar krijgen ze de zalen mee vol. In Duitsland worden artiesten meer gewaardeerd, ze vergeten je minder snel. Ondanks het feit dat ik een paar jaar weinig gedaan heb in Duitsland, kent iedereen me daar nog steeds. De televisieshows zijn in Duitsland ook veel professioneler. Hoewel ik zo veel in Duitsland ben geweest, voel ik me nog steeds een Nederlander. Ik voel me geweldig hier. Vaak reed ik na optredens nog terug naar Groningen, terwijl ik in Duitsland een huis had. Ik wilde de Martinitoren zien. Nu hebben we samen nog een appartement in Nordrhein-Westfalen.

Succes is net zo betrekkelijk als je gezondheid. Het is even wat stiller geweest, maar we zijn druk bezig met een comeback. Een paar jaar geleden kwam ik de producenten van mijn hits uit het verleden weer tegen. We werken nu hard aan een nieuwe cd. Op mijn 49e krijg ik nog een kans, dat kan alleen in Duitsland. Ik heb net een contract gesloten voor een tour van veertig optredens in Duitsland. Met een beetje geluk en gezondheid gaat het helemaal goed komen. Daar heb ik duizend procent vertrouwen in.

Documentaire

Ina Spijk maakte in 2010 een korte documentaire over Johnny Bach en zijn successen in Duitsland.

Reportage over Johnny Bach, door Ina Spijk